Çocuklar İçin Yapay Zekâya (AI) Giriş

MIT‘nin tasarlayıp yaşları 9-14 arasında değişen çocuklarla birlikte denediği yeni oyun çocukların teknolojiyle haşır neşir olmalarının STEM‘e olan ilgileri üzerinde nasıl bir etki yarattığını araştırıyor. STEM (Science, Technology, Engineering, Math) eğitim sistemini son zamanlarda oldukça fazla duymaktayız. Bu sistem sayesinde matematik, fen bilgisi gibi dersler ezberci sistemden ziyade çocukların araştırmacılık, yaratıcılık, merak gibi duygularının üzerine gidilerek daha uygulamaya dayalı bir öğretim düzeni oluşturulmasına dayanıyor. Ülkemizde de son dönemde yavaş yavaş uygulanmaya başlanan STEM sayesinde öğrencilerin pratiğe alışarak üniversite hayatlarında kolaylık yaşamaları ve mesleklerine daha kolay adapte olmaları hedefleniyor.

Çocuklara Yapay Zekâyı Nasıl Öğretiriz?

Fırsat bulduğumuz her an yapay zekânın (AI) hayatımızın ne kadar içinde olduğunu dile getiriyoruz. Günlük hayatın heyecanı ve akışı sırasında çevremizde bu konuda olanların çoğunun farkında bile olmuyoruz. MIT’de bir araştırmacı olarak çalışan Blakeley H. Payne‘in tasarladığı bu Bingo oyununun amacı hem sizin hem de çocuğunuzun farkındalığını arttırmak. Payne bu oyunu tasarlarken çocukların teknolojinin çalışma şeklini kavramalarının STEM’e olan ilgilerini arttırmaya ve ileride iş beklentilerini geliştirmeye ne kadar yararı olduğunu gösteren bir pedagojik araştırmayı temel aldı. Aslında 9-14 yaşındaki çocuklara yönelik hazırlanmış ve onlar tarafından test edilmiş bu oyun daha genişletilmiş bir müfredatın parçası. Tamamına buradan erişebilirsiniz

Blakeley H. Payne’in hazırladığı bu müfredatı daha önce burada öğretmenlere özel olarak paylaşmıştık. Bugün, bu müfredatın içerisinde yer alan ve ebeveynlerin de rahatça kullanabileceği Bingo oyununa odaklanacağız.

Öncelikle en basit haliyle yapay zekâdan bahsedelim. AI, temel olarak 3 kısımdan oluşur: veri grubu, bir öğrenme algoritması ve çıktı (tahmin). Veri grubu iş için seçilmiş verilerin toplanmasıdır. Sesler, resimler, sosyal medyada yazdığınız yorumlar, YouTube arama geçmişiniz vb. aklınıza ne gelirse veri grubu olarak niteleyebilirsiniz. Bütün bunlar size, dünyaya ve çevrenizdeki insanların nasıl davrandığına dair bilgiler içerir. Algoritma ise bir girdiyi çıktıya çeviren bir dizi talimattır. Tahmin, yani çıktı ise adından da anlaşıldığı üzere tüm bu sürecin sonunda elimizde kalandır, yani yapay zekânın vardığı sonuç.

MIT'den çocuklar için yapay zeka oyunu

Oyun çocuklar için 3 basit talimattan oluşuyor.

1. İlk olarak arkadaşlarınızla 1-2 kişilik 2 takım oluşturmalısınız.
2. Oyunda kullanacağınız her bir kağıdın üzerinde yapay zekâ içeren günlük bir iş yazılıdır. Göreviniz bu iş gerçekleşirken yapay zekânın hangi veri grubunu kullanacağını ve bunun sonucunda nasıl bir çıktı/tahmin vereceğini bulmak. Bir yetişkin veri gruplarını ve çıktı listelerini tek tek okuduğunda ait oldukları işi bulabilmek için elinizden gelenin en iyisini yapmanız gerekiyor.
3. Birbiriyle bitişik 5 karenin veri grubu ve çıktısını düz, çapraz veya yan olmak üzere doğru yazan ilk takım oyunu kazanır!

Yetişkinlerin yapması gerekenler de bir bu kadar basit. Oyun kağıdını 2 farklı kağıt olarak, veri grubu ve çıktıları ise üçüncü bir kağıda yazmanız gerekiyor. Oyun kağıtlarını takımlara verin fakat veri grubu ve çıktıların olduğu kağıt sizde kalmalı. Bu sizin cevap anahtarınız olacak.

Kağıtta her veri grubu ve çıktının karşılığında oyun kağıtlarında yazan görevi göreceksiniz. Rastgele bir veri grubu ve çıktı ikilisi seçin ve bunu sesli olarak okuyun. (Dikkat edin görevi okumayacaksınız.) Ardından oyuncuların bunları doğru yere yerleştirmesini bekleyin. Birbiriyle bitişik 5 karenin veri grubu ve çıktısını düz, çapraz veya yan olmak üzere doğru yazan ilk takım oyununuzun kazananı olacak.

 

Yukarıda kağıtlarda yazması gereken işleri ekledik. İsterseniz siz kendi kağıdınızı oluşturup aklınıza gelen işleri veri grubu ve çıktısını da belirleyip oyuna dahil edebilirsiniz. Oyunu hangi görevlerle oynayacağınız tamamen size ve çocuğunuza kalmış bir şey. Yukarıdaki işlerin bir kısmının cevaplarını ise aşağıda verdik.

  • Görev: Hava durumu uygulamasından bir tahmin almak
    Veri grubu: Geçmişte havanın nasıl olduğu
    Çıktı: Gelecekte havanın nasıl olacağı

 

  • Görev: Sesi metne çevirerek bir mesaj gönder
    Veri grubu: Konuşan insanların kaydedilmiş sesi
    Çıktı: Sesin metne dönüştürülmüş hali

 

  • Görev: Google’da bir şeyler aramak
    Veri grubu: Google’da daha önceden tıklamış olduğunuz linkler
    Çıktı: Öncelikle görmek isteyebileceğiniz sonuçlar

 

  • Görev: Google’ın arama sorgunuzu otomatik olarak tamamlaması
    Veri grubu: Sizinle aynı ilgi alanını paylaşan insanların geçmişte yapmış olduğu aramalar
    Çıktı: İlk kelimeyi yazdıktan sonra aramak istediğiniz şeyin tamamının çıkması

 

  • Görev: Bir kompozisyon ödevinin bilgisayar tarafından notlandırılması
    Veri grubu: Daha önceden notlandırılmış kompozisyon ödevi örnekleri
    Çıktı: Sisteme girilen ödevin hak ettiği not

 

  • Görev: Google’da “güvenli arama”yı kullanmak
    Veri grubu: Güvenli olan veya olmayan web sitesi örnekleri
    Çıktı: Yeni web sitelerinin güvenli veya değil şeklinde sınıflandırılması

 

  • Görev: Gmail’de önerilen bir e-posta yanıtı almak,,
    Veri grubu: İnsanların geçmiş e-posta alışverişlerinde aldığı yanıtlar,
    Çıktı: Yeni mailinize verebileceğiniz örnek bir cevap

 

  • Görev: Snapchat filtresi kullanmak
    Veri grubu: İnsan yüzü örnekleri
    Çıktı: Filtrenin yüzünüzde nereye yerleştirileceği

 

  • Görev: Nintendo veya Wii’de harekete duyarlı oyunlar oynamak
    Veri grubu: Video oyunlarındaki eylemlere karşılık gelen farklı hareket örnekleri
    Çıktı: Bir hareket yaptığınızda oyunda karşılık geldiği eylem

 

  • Görev: Klavyenizin yazdığınız kelimeler yerine emoji önermesi
    Veri grubu: Her emojinin karşılık geleceği kelime
    Çıktı: Yazdıklarınızın yerine gelebilecek en uygun emoji

 

  • Görev: Amazon’da ürün önerisi almak
    Veri grubu: İnsanların geçmişte birlikte satın aldığı ürünler
    Çıktı: Yeni satın aldığınız ürünle beraber alabileceğiniz bir ürün önerisi

 

  • Görev: Bazı e-postaların spam klasörüne düşmesi
    Veri grubu: Spam olarak değerlendirilen veya değerlendirmeyen e-posta örnekleri
    Çıktı: Yeni e-postanın spam olarak değerlendirilmesi veya değerlendirilmemesi

 

  • Görev: İnstagram reklamına tıklamak
    Veri grubu: İnsanların takip ettiği İnstagram hesapları ve satın aldıkları şeyler
    Çıktı: Takip ettiğiniz kişilere göre satın alabileceğiniz şeyler

 

    • Görev: Bir haber uygulamasının okumanız için makale önermesi
      Veri grubu: Aynı uygulamada daha önce okuduğunuz makaleler
      Çıktı: Okumak isteyebileceğiniz makaleler

 

    • Görev: Spotify’ın şarkı önermesi
      Veri grubu: Geçmişte dinlediğiniz şarkılar
      Çıktı: Sevebileceğiniz şarkı önerileri

 

    • Görev: Yüz tanıma ile cihaz kilidi açma
      Veri grubu: Yüzünüzün fotoğrafları
      Çıktı: Yüzün size ait olup olmadığı

 

    • Görev: Shazam gibi uygulamaların şarkıları tanıması
      Veri grubu: Gürültülü ortamlarda şarkıların nasıl duyulduğuna dair örnekler
      Çıktı: Gürültülü bir ortamda çalan şarkının adı

 

    • Görev: Belirli bir varış noktasına giden yolu bulmak için harita uygulaması kullanmak
      Veri grubu: A noktasından B noktasına giden geçmişte kullanılmış alternatif yollar
      Çıktı: A noktasından B noktasına giden en kısa yol

Kaynak: MIT Technology Review

Share:

administrator

Yıldız Teknik Üniversitesi Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği 4. sınıf öğrencisi olan Kardelen, yeni filmler ve müzikler keşfetmenin yanında teknolojik yenilikleri takip etmekten büyük keyif alıyor ve kendisine ilginç gelen şeyleri Gelecek Burada için yazıyor çiziyor, hatta bizzat Gelecek Burada'nın podcast yayınlarını yürütüyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir