Wunderman Thompson Intelligence, hazırladığı The 100 trends and changes to watch in 2022 isimli raporda, yeni yılda beklenen trendleri derledi. 10 farklı alanda toplam 100 farklı trendin yer aldığı raporu her hafta birlikte inceleyeceğiz.
Raporda yer alan 10 farklı alan şöyle:
- Kültürel Akımlar
- Teknoloji ve İnovasyon
- Seyahat ve Konaklama
- Markalaşma ve Pazarlama
- Yiyecek & İçecek
- Güzellik ve Kişisel Bakım
- Perakende ve E-ticaret
- Lüks ürünler
- Sağlık
- İş Dünyası
Bu hafta Kültürel Akımlar başlığına odaklanıyoruz. İlk maddemiz, görünce çok şaşıracağın, daha önce nasıl düşünemedim ya diye yakınacağın bir kavram olacak.
1) Metaverse
Facebook’un ismini Meta olarak güncellemesi ve metaverse odaklı yeni stratejilerini duyurmasıyla birlikte Microsoft da planlarını açıklamış ve 2021 yılının son aylarını tamamen metaverse konuşarak geçirmiştik. Epic Games ve Niantic (Pokemon Go’nun geliştiricisi) başta olmak üzere büyük oyun şirketinin de metaverse akımından pay istemesi, kripto piyasası ile birlikte hem balinaların hem de küçük yatırımcıların bu dünyaya aktif ilgi göstermesiyle birlikte 2022 yılında daha çok metaverse ismini duyuyor olacağız.
2) Mikro-Ormanlar
Ormanları yaktık, yıktık ve ihtişamlı evler-oteller inşa ettik. Şimdi sıra geldi yeni ormanlar ‘yaratmaya’. Geçtiğimiz yıl yaşanan bazı gelişmeler, yeni yılda mikro orman denen mini yeşil toplulukları şehir içinde görmeye başlayabileceğimiz anlamına geliyor. Tabii, ülkemiz için aynı durum geçerli olur mu bilemiyoruz.
- Ekim 2021’de Los Angeles’ın şehir parklarında, parkın bir parçası olarak mikro ormanlarla karşılaşmaya başladık.
- İngiltere’de 240 metrekarelik bir “miras” ormanı dikiliyor. Londra’nın Chelsea semtinde biyolojik çeşitliliği eski haline getirmek ve insanları doğa ile yeniden birleştirmek için 630 yerli ağaç ve bir dizi çalı ile mikro orman yaratılacak.
- Ayrıca Londra’da Islington konseyi, 2021 Ekim ayının sonunda her toplu konut için bir ağaç uzmanı atama planlarını duyurdu.
- Ocak 2021’de Nelson Whakatu Mikro Orman Girişimi üyeleri, Yeni Zelanda’nın Enner Glynn tepelerinde bir mikro orman için 100 metrekarelik bir arazi hazırladı. İklim değişikliğiyle mücadele etmek için flora ve faunayı kentsel alanlara getirmeye yönelik girişimleri bulunuyor.
- Hintli Afforestt şirketi Mayawaki Metodu’nu kullanarak otoparklarda ve arka bahçelerde küçük alanlara ‘sıkışık’ mikro ormanlar yaratıyor. Yerel ağaç türleri birbirine çok yakın dikiliyor ve ağaçların 10 kat daha hızlı büyümesini sağlıyor.
3) Kore Kültürü
2021’in sonunda Billboard’un hazırladığı şarkı trendleri listesinde ilk 20 şarkıdan 14’ü K-POP şarkılarıydı.
Üstelik K-pop’la da kalmıyor; Kore kültürü, diğer konularda da dünya çapında bir akım haline geliyor. Güney Kore hükûmetinin açıkladığı verilere göre, Kore gıda ve güzellik markalarının uluslararası popülaritesi 2020’de 6 milyar doları aşarak tüm zamanların en yüksek seviyesie ulaşmıştı. Kore sinemasından çıkan The Parasite, Squid Game ve Hellbound gibi diziler ise önümüzdeki yıl için Güney Kore’nin daha fazla mercek altında olacağı anlamına geliyor.
4) Sınırsız Pozitifçilik
Adobe, Pantone ve LEGO gibi dev şirketler bu sene pozitif duygular uyandıran eğlenceli ve hareketli renkler tercih ediyor.
Yinka Ilori ve Lego’nun hazırladığı bu oda, bu senenin akımı olması beklenen “yaratıcılık” ve “iyimserlik” gibi kavramları oldukça iyi özetliyor.
5) Sanal Fenomenler
Jesse Zhang tarafından yaratılan sanal fenomen Angie, “kusurlarını” kutlayarak Çin’de yeni güzellik standartları belirliyor. Cildi mükemmel bir şekilde pürüzsüzleştirilmiş ve yüzleri mükemmel bir şekilde simetrik olan diğer sanal modellerin aksine, Angie’nin cildi bazen kuru veya kızarmış, sivilceli olabiliyor, makyaj kırışıklıklarıyla başı dertte ve dişlerinden pek memnun değil. Tüketim çılgınlığımızı tetiklemesi için tasarlanan Angie, bizden birisi gibi görünmeye çalışıyor diye yorumlayabiliriz.
Daha önce içeriklerimizde sıkça bahsettiğimiz gibi, sanal fenomenlerin – sanal insanların önümüzdeki yıl fazlaca göz önünde olması oldukça olası görünüyor.
6) Sınırsız Mekanlar (Liminal spaces)
VR-AR teknolojisi ve metaverse gibi kavramların güç kazanmasıyla birlikte fiziksel mekanları bırakıp tamamen sanal mekanlara odaklanmış olsak da, fizikselliğin ve sanallığın muhteşem bir uyumu ile karşımıza çıkan “sınırsız mekanlar”ın bu yıl dikkat çekmesi bekleniyor.
Artırılmış gerçeklik teknolojisi (AR) sayesinde ziyaretçilerin telefonunu kullanarak sanat eserlerini keşfedebildiği bir fiziksel mekan tasarlayan High Line Art örneğini verebiliriz. Bu yıldan itibaren tamamen fiziksel-sanal karışık deneyim sunmak için inşa edilmiş binalar ile tanışabiliriz.
7) Sporda Devrim
2021, birkaç kadın sporcunun federasyon tarafından belirlenen formaları reddedip alternatif talebinde bulunduğu bir yıl oldu.
İngiliz sırıkla atlama sporcusu Holly Bradshaw, Tokyo 2020 Olimpiyatları’nda verilen formayı -pratikte bir bikini denebilir- beğenmeyerek, kürek takımının kullandığı formayı giymek için talepte bulundu. Benzer şekilde, Alman jimnastikçi Sarah Voss, Avrupa Şampiyonası’nda tek parça streç giysi yerine tek parça bir elbise ile yarıştı. İki takım arkadaşı -Kim Bui ve Elisabeth Seitz- daha sonra uzun mayolarla Sarah’a katıldı ve jimnastikte cinsiyetçiliğe karşı birlikte tavır aldı.
Birçok sporcu; kadın sporseverler, yorumcular ve hatta antrenörler tarafından nesneleştirmeye maruz kalıyor. Kadınları gereksiz yere açığa vuran kıyafet giydiren cinsiyetçi forma kuralları, kitlesel olarak tepki çekmeye başladı.
Norveç kadın hentbol takımı bikini altı yerine erkek takımı gibi şort giydiği için 1.500 Euro para cezasına çarptırılmıştı. Amerikalı sanatçı Pink, bu cezayı ödeyebileceğini belirten bir tweet atmış, birkaç ay sonra ise Uluslararası Hentbol Federasyonu’nun kadın formaları ile ilgili kurallarını güncellediğini görmüştük.
Raporda hiç bahsi geçmemiş ancak, sporda trans bireylerin hangi takımlarda, hangi sikletlerde yarışması gerektiğine dair tartışmalar devam ediyor. Bu sene, bu konuda da yeni gelişmeler görebiliriz.
8) Sosyal Medya
Kendi hikayeleri, sosyal medya sayfaları olan ve takipçilerle organik olarak etkileşime giren kurgusal karakterleri oluşturan FourFront isimli girişim, 2021’de 1.5 milyon dolar fon toplarken 1.9 milyon takipçiye ulaştı ve 281 milyon kez görüntülendi.
Tamamen sosyal medyaya özgü içerik üretmeye odaklanan başka bir girişim olan Invisible Universe de 8 milyon dolarlık fon topladı.
Geçtiğimiz aylarda hazırladığım Kolay Para Kazanmak Ah Ne Güzeldir İnternette başlıklı içerikte bahsettiğim diğer girişimleri de göz önünde bulundurursak, bu yıl sosyal medyada içerik üreterek para kazanmanın veya sosyal medyada insanlara ödeme yapmanın yılı olabilir.
9) Yeni İlişkiler
Çevrim içi tanışma uygulamaları geliştiren Match’e göre online flört alışkanlıkları artıyor. Kasım 2021’deki “Amerika’nın yalnızları” araştırmasında, Amerikalı bekarların %62’si anlamlı, düzenli ilişkiler aradıklarını söylerken, sadece %11’i “rastgele” randevulara çıkıyor
Kinsey Cinsellik, Cinsiyet ve Üreme Araştırmaları Enstitüsü’nün Nisan 2021 raporuna göre, Amerikalıların %44’ü pandemi sonrası düzenli ilişkilerin kendileri için daha önemli olduğunu söylüyor. Match bulgularına göre, daha genç insanlar bile düzenli ilişki arayışında. Z kuşağının %81’i gelecek yıl içinde bir ilişkiye başlamak istiyor.
Yeni uygulamalar ve platformlar ise insanların daha derin ilişki kurmasını kolaylaştırmaya çalışıyor.
“Ghosting engelleme” odaklı bir uygulama olan Elate, 2020’nin sonunda daha yavaş flörtleşmeyi teşvik etmek ve daha güçlü duygusal bağlantılar kurmak için piyasaya girdi. Sonsuz kaydırma yerine, Elate kullanıcılarına günde 10 önerilen profil sunuyor ve aynı anda yalnızca üç kişiyle sohbet edilmesine izin veriyor
Bir başka örnek ise Raspberry Dream Labs’in Sensory Seduction isimli projesi ile XR (Karma gerçeklik) teknolojisinden faydalanarak anlamlı ilişkileri siber-seks ile süslemek istemesi.
Yeni yılda çevrim içi ilişkiler konusunda nasıl gelişmeler yaşanacağını hep birlikte göreceğiz. 14 Şubat yaklaşmışken bu içeriği okuyan yalnız dostlarım için ise geçtiğimiz yıl 14 Şubat’ta hazırladığımız İlginç Özelliklere Sahip Çevrim İçi Flört Uygulamaları Artıyor başlıklı içeriğimizi hatırlatmak isterim.
10) Meta Topluluklar
Şirketler; bağlantı ve iş birliği kurmayı kolaylaştıran, keşif dürtüsünü sürekli besleyen sanal dünyalar yaratma yarışına devam ederken tüketiciler ise ütopya hayalini kurmaya devam ediyor.
Temmuz 2021’de yapılan bir ankete göre, küresel tüketicilerin %88’i teknolojinin dünyayı daha iyi bir yer yapabileceğine inanıyor ve %78’i daha adil bir toplum oluşturmaya yardımcı olabileceğine katılıyor.
Teknik olarak bakıldığında metaverse; kapsayıcı, etik ve erişilebilir bir dünya yaratma şansı sunuyor. Together Labs CEO’su Daren Tsui “Yeni bir çevrim içi toplum yarattığınızı ve ilk gününden itibaren sadece doğruları inşa ettiğinizi bir düşünün” diyor. Şirketinin 3D avatar tabanlı arkadaşlık keşif sosyal ağı olan IMVU’yu anlatan Tsui, platformun sosyal varlığı ve özgün etkileşimleri teşvik etmek için tasarlandığından bahsediyor. Teknolojinin evrimi, meta evren için olumlu bir geleceğe işaret ediyor.
Meta evren için yapılan girişimler bu kadarla sınırlı değil. Ormanlardan göklere kadar birçok farklı ortamda arkadaşlık kurulmasını sağlayan Nowhere isimli sosyal ağ platformu da kendisini “Doğal enerjiyi hissedebileceğiniz ilk 3D sanal dünya” olarak tanımlıyor.
Henüz birkaç ay önce ismini Meta olarak değiştiren Facebook’un yarattığı sanal dünya Horizon Worlds, insanların birlikte oynadığı, inşa ettiği ve yaratıcılıklarını sonuna kadar kullanabildiği bir “sosyal VR deneyimi“ olmayı hedeflerken Microsoft Mesh ise fiziksel olarak birbirine çok uzak olan insanların hologramlar aracılığıyla bir araya gelmesini hedefliyor.
Bu hafta Kültürel Akımlar kısmını tamamladık. Önümüzdeki hafta Teknoloji & İnovasyon başlığına odaklanacağız.